RadioCollege #32: De radio aan hebben

socialfeed.info-gewoon-radio

Bovenstaand (hilarische) plaatje inspireerde me om me hardop af te vragen of dat nog wel zo gewoon is, de radio aan hebben. Bij mijn ouders thuis staat de radio alleen nog aan als mijn broer langskomt; die kan niet tegen stilte. Als het aan mij ligt zet ik 192 TV aan, een soort cult radio op TV waar je de meest bizarre videoclips voorbij ziet komen bij verder prima popliedjes. Leuk om het tijdsbeeld nog eens terug te zien.

Als ik in de auto zit luister ik eigenlijk zelden meer radio. Het fokt me op. Ik kan er niet meer normaal naar luisteren. Ik schreeuw soms wel eens hardop ‘laat dat intro met rust!’ of zit te vloeken als een telefoongesprek duidelijk live is, niet goed voorbereid en de zoveelste beller zegt ‘ik versta je niet’ of ‘wacht ik zet de radio wel even aan’.

Ik luisterde vorige week zondag wel naar het wedstrijdverslag van Excelsior-Feyenoord met als resultaat dat ik met 160 km per uur over de snelweg raasde. Zoveel invloed kan een energieke sfeer op de radio overbrengen. Niet goed voor je hartslag en de medeweggebruikers. Sorry nog 🙂

Afgelopen zondag reed ik terug van een interview in Antwerpen, waar ik geen mobiel internet op mijn telefoon had en op de terugweg dus ook niet kon checken of het Feyenoord nou gelukt was. Toen werd de radio ineens weer heel belangrijk voor me; ik zapte van station naar station om maar ergens iets te horen over de Nederlandse voetbalcompetitie. Gelukkig was daar op het hele uur VRT Radio 1 waar ze in een zeer modern klinkend radiobulletin melding maakten van het feit dat 010 landskampioen is in Nederland. Ik zapte nog even verder naar Radio Nostalgie waar ik Fresh van Kool & The Gang trof en keihard aanzette maar daarna ging de radio toch weer uit.

Hou er rekening mee dat als je (lang) bij de radio werkt of gewerkt hebt je niet meer normaal naar radio kunt luisteren. Ik althans niet. Het is als een profvoetballer die een voetbalwedstrijd kijkt; je ziet (en hoort in dit geval) allerlei dingen die je zelf anders had gedaan, die heel goed zijn, die slecht zijn, ouderwets, modern etcetera. Hetzelfde heb ik met muziek, daar kan ik ook niet meer normaal naar luisteren, want als je een goed nummer hoort wil je er meteen iets mee. Ja ik ben nog van een generatie waar we zelf nieuwe platen konden kiezen en draaien en er dus ook een hit van konden proberen te maken. En als ik iets hoor de op de radio wat me heel erg opvalt, zoals laatst bij een landelijk station in Nederland, dan wil ik er meteen iets mee. Of de jock erop wijzen, of een column schrijven. En ik schrijf al zoveel 🙂 Het ging overigens om een jock die iedereeeee laatsteeeee letterrrrrrrrrrrr van de zinnnnnnnnnn langmaakteeeeeeeeeee. De horrorrrrrrrrrrrrrrr!

Krijg van diverse kanten de vraag of ik dan maar niet wat met (radio)coaching moet gaan doen, aangezien ik meteen hoor of iets wel of niet goed is. Ik twijfel hier nog over. De financiële noodzaak is er niet en ik zet het liever universeel op papier zodat meer mensen er wat aan hebben en je je eigen interpretatie eraan kan geven. Sowieso vind ik radiocoaching eigenlijk het werk van de programmaleider. Met hem hoor je een goeie band te hebben. Een coach kan wel zeggen ‘goed gedaan’ maar dan vraag je je toch stiekem in je hoofd af ‘maar wat vindt m’n baas er eigenlijk van?’.

Binnenkort gaan we wel bij Wild Hitradio een middag organiseren om wat jonge talenten te ontvangen en wat tips mee te geven. Met ‘we’ bedoel ik Rick Waltmann, de stationmanager en ik. Gewoon voor de sfeer en wie weet zit er nog een talentje bij die de programmering kan komen versterken. Ook is me gevraagd door Stefan Leur van de commerciële regionale zender Radio Continu om hun DJ ploeg eens wat inspiratie te komen geven. Leuk om te doen.

Als je mij eens bij je station wil ontvangen om vrijblijvend wat inspirerende ideeën te berde te brengen, voel je vrij om me te contacteren via whatsapp op 0630844222 of e-mail patrick@kicken.com

Geef een reactie

