[COLUMN] Wie gaat 3FM weer groot maken?

Heel voetbalminnend Nederland spreekt schande van wat er allemaal bij de KNVB gebeurt, maar bij de radiotak van de NPO kunnen ze er ook wat van.. Vol ongeloof las ik het bericht dat de nieuwe stationmanager van (ooit) ’s lands populairste popzender 3FM ‘ballen en geduld’ moet hebben. Wát een onzin! De beste man (of vrouw) moet maar één ding hebben en dat is verstand van radio! 

En dan bedoel ik niet iemand die zegt ‘we zijn aan het bouwen’, ‘radio is slow business’ of andere dooddoeners, nee dan bedoel ik iemand die zijn credits al lang en breed verdiend heeft op het gebied van een radiostation programmeren én iemand die zich nog maandelijks bijspijkert door vakbladen en boeken te lezen over het mooie medium, de internationale radiomarkt goed in de gaten houdt, verstand heeft van formats, radiozenders en seminars in het buitenland bezoekt en niet op persoonlijke voorkeur een programmering samenstelt maar gewoon met logisch radioverstand.

De nieuwe stationmanager van 3FM smeekt Giel Beelen op zijn blote knieën om weer een rol van betekenis te spelen, haalt hem weg van de daluren en brengt zijn enige overgebleven écht grote naam terug in de dagprogrammering, bij voorkeur op de plek van Frank van der Lende die dan mooi dat liveprogramma van zijn wél volwassen geworden radiobroer kan doen. En pas weer terug in de dagprogrammering mag als hij er ervaren genoeg voor is en dus gegroeid. Het grote talent Mark van der Molen kan met zijn sidechick Rámon de ochtendshow voor zijn rekening nemen en Domien het lunchblok. Mark is een koning in boeiend verhalen vertellen, iets wat maar weinig jocks écht onder de knie hebben. En ‘storytelling’ is iets wat van oudsher mensen boeit. Niet of jij zo lekker dat intro volpraat of plaatjes wegstart, dat laatste doet Spotify veel beter.

Of ik nu niet hetzelfde doe, op basis van voorkeur een programmering samenstellen? Nee, op basis van aanwezig talent en radioverstand. Een radioprogrammering moet net als een voetbalploeg bestaan uit een gezonde mix van nieuw talent en ervaren, bekend talent. Niet dat geëxperimenteer wat de zender doet sinds de droomprogrammering met Giel, Ekdom en Coen & Sander uit elkaar gevallen is.

Overigens gonst in radioland al lang een breed een naam rond van iemand die perfect voldoet aan het type zendermanager dat 3FM hard nodig heeft. En dat is niet iemand van buiten de publieke omroep, zoals in dit artikel beweerd wordt. Als je overigens ook wil solliciteren naar zendermanager van 3, dan heb je nog een kleine tien dagen de tijd en kan dat via deze link.

howtomakegreatradio

Aan alles en iedereen die werkzaam is bij 3FM en dit leest (met of zonder) zuur gezicht: bestel dit boek. Spijker jezelf bij. Begin bij hoofdstuk één. Dat je bij de landelijke zender met de beste FM frequenties zit geeft je de verplichting iedere dag beter te worden in wat je doet. Radio is een organisch vak waar je niet alleen beter in wordt door veel vlieguren te maken, maar ook door jezelf constant op te frissen met nieuwe kennis en je niet louter te laten inspireren door de platenpluggers die je dagelijks spreekt maar door andere radiomakers uit buiten- en in binnenland die hun sporen al lang en breed verdiend hebben. Radio is een vak. Talent is één ding, er goed mee omgaan en het verder uitdiepen minstens zo belangrijk.

Wat me ook mateloos irriteert in deze is dat er maar de hele tijd over het lage luistercijfer gesproken wordt van 3FM, maar zelden over de inhoud. Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om van 3FM een écht onderscheidend radiostation te maken, met niet allemaal discjockeys die discjockey zitten te spelen, maar inhoudelijk sterke interviewers, journalisten, columnisten en ander hoogopgeleid spul. Hoe gaaf zou dat zijn, een soort radio-voor-hoger-opgeleiden. Laat De Wild en Ekdom lekker discjockey spelen en kermisgeluiden laten horen door platen heen op Radio 2, daar staan ze om bekend en kunnen ze goed. Maak van 3FM weer Radio 3 en ga radio met inhoud maken. Misschien niet de snelste weg naar succes, maar een kadootje voor de arme radioluisteraar die zijn of haar heil in podcasts moet zoeken voor een beetje amusement met diepgang. Geef desnoods de VPRO een grote vinger in de 3FM pap, op de Nederlandse TV zorgen ze ook voor prachtige, onderscheidende programma’s tegenover de commerciële zenders en qua podcasts zijn ze ook veruit de beste publieke omroep.

En dan hebben we het nog niet eens over het belangrijkste ingrediënt gehad: de muziek. Als ik lees dat Basyl de Groot weer terug op zijn oude plek als music director komt waar hij al bijna 20 jaar zit, dan denk ik: wat willen ze nou bij 3FM. Natuurlijk heeft deze man verstand van muziek, maar als je je op jeugd wil richten, wordt het dan niet eens tijd dat Basyl, net als zijn goede vriend Rob Stenders, gewoon een deurtje verder gaat kijken bij Radio 2 en zijn plek openstelt voor iemand die íets beter bij de beoogde doelgroep aansluit?

Het laatste gerucht wat ik hoor is dat 3FM binnenkort alleen nog maar via facebook, instagram en snapchat wil gaan uitzenden. Want jeugd luistert niet meer naar de radio. Weer de wereld op z’n kop. Maak goede, spraakmakende, verzorgde radio en ze luisteren wel hoor. Maar je komt niet meer weg met het truukje dat we al 40 jaar doen: plaatje/belletje/keihard lachen/zeggen wat voor fantastische nieuwe hit je nu weer ontdekt hebt/lol trappen met je file- of nieuwslezer. Ohja en een selfie maken. Je zal met sterke content voor de dag moeten komen, wil je je snel afgeleide luisteraar nog kunnen boeien. En dat kan, als je er genoeg tijd, liefde, energie en originaliteit in stopt. En stopt met snel willen scoren, laat dat maar aan de commerciële jongens over.

PK

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s