RadioCollege #29: Wat kunnen we leren van Mattie en Wietze?

Nooit eerder was Nederland zó in rep en roer als vandaag, Bevrijdingsdag 2017. Komt het omdat we eindelijk beseffen wat een groot goed vrijheid is, in deze roerige tijden van terrorisme, oorlog in Syrië en Trump mania? Nee. Het komt omdat Mattie (wiens achternaam ik niet weet) en Wietze de Jager ruzie hebben. Over geld. En over bij welk radiostation ze hun ochtendshow moeten doen. Over en weer verwijten. Persoonlijke e-mails in de krant. Reacties op de radio. Het lijken net twee echte mensen, die M & W.

Misschien dat we er daarom ook zo massaal bovenop springen. Eindelijk weer eens wat echtheid. Mattie was natuurlijk al door veel luisteraars (lees mensen) in hun hart gesloten toen hij ze een tijdje terug open en bloot van de hele soap rondom het vaderschap van zijn tweeling mee liet genieten. Eerst te vroeg geboren. Daarna bleek hij niet de vader te zijn. En nu dus de volgende soap, een op hande zijnde breuk met zijn ochtendpartner Wietze. We smullen ervan.

Dit is echt een volgende stap in radioland, dat op veel gebieden nog in de kinderschoenen staat in Nederland. Zie hoe het hele kaartenhuis genaamd 3FM inelkaar stort, onder leiding van mensen die er al véél te lang zitten en zich nog geen dag hebben bijgespijkerd in hoe je radio verder kunt professionaliseren. Dit is de grote test voor Q radiobaas Iwan Reuvekamp. Als hij dit zó weet te draaien dat Wietze en Mattie zich alsnog verzoenen dan kan deze ochtendshow niet meer stuk en stijgt QMusic naar ongekende hoogtes. Begrijpelijk dat ze daar bakken met geld voor over hebben, dit zal jarenlang effect hebben op imago en luistercijfer.

mattiewietze_2014_10

Ik heb al een eerder voor radio.nl een column geschreven over het belang van een goed duo. Het vergt veel tijd, geduld en energie en als die magische klik er eenmaal is dan zou je hier heel voorzichtig mee om moeten gaan. Eigenlijk zelfs contractueel moeten vastleggen. Het succes van de één hangt samen met dat van de ander. Idem voor Coen en Sander. Als een van de twee eieren voor zijn geld zou kiezen dan krijg je een soortgelijk scenario. Zonder Bassie geen Adriaan. Alhoewel die clown toch nog aardig wat taartjes verdient in z’n eentje!

Wat is je punt nou eigenlijk PK? Nou, dat dit goed is voor het medium radio. Heel Nederland staat op z’n kop, er wordt nog meer over gesproken op kantoor en social media dan ten tijde van de vermeende relatie tussen Humberto Tan en Dionne Stax. Het kan dus echt, radioster zijn in deze tijd. Als je maar een echt mens bent en je frustraties en mening niet onder stoelen of banken steekt. Dat gezeur waait wel over. Heel Nederland weet nu wie Mattie & Wietze zijn. Een radioduo in een vechtscheiding, dat dringend toe is aan relatietherapie.

Ik ben ook wel benieuwd wat de rol van de programmaleider van Q is in dit verhaal. Hij staat er om bekend dat hij erg dwingend kan zijn en zelfs met een kladblok in de studio komt zitten, tijdens je radioprogramma. Killing voor je zelfvertrouwen en open sfeer van ‘alles is mogelijk’ lijkt me. Alsof je opnieuw rijles moet gaan nemen terwijl je je rijbewijs al jaren hebt. Zou dat een rol hebben gespeeld in het willen vertrekken van een-van-de-twee (of beiden) bij de radiozender met de beste frequenties van Nederland?

Mochten ze bij Q Mattie aan een ander gaan koppelen dan zou ik eens beginnen met hem zélf een shortlist te laten maken met mensen waar hij een klik mee heeft. Niets vermoeiender dan te luisteren naar een gedwongen huwelijk op de radio. Daarna eens een paar keer gaan uit eten met elkaar. Weekendje in een bungalow. Kijken waar gezamenlijke interesses liggen en of je dezelfde humor hebt (!). Toen ik bij het begin van de nieuwe ochtendshow Stenders Vroeg (in 2003, waar blijft de tijd) me bij Rob Stenders aansloot gingen we ook een paar dagen ‘het bos in’. Ik voelde toen eigenlijk al dat ik niet echt paste bij de humor, sfeer en de richting die Rob met het programma wilde. Ijdelheid van mijn kant voorkwam dat ik al op voorhand zei ‘sorry dit wordt hem niet’. Het werd een half jaar vol frustratie, had er niet aan moeten beginnen.

bassie-en-adriaan

Met weemoed denk ik trouwens ook terug aan de combinatie Ruud de Wild – Jeroen Kijkindevegte & Sander de Heer. Wat was dát goed. Helemaal de perfecte rolverdeling. Idem nu voor Rob van Someren & DJ Sven. Als je die magische klik hebt, bescherm hem dan. Leg het vast in een samen-radio-verklaring, net als partners die samenwonen dat doen. Of laat ze trouwen, net als Rob & Fred dat ooit (voor de grap, tijdens het homo-geen-huwelijk) hebben gedaan.

Overigens heb ik de ochtendshow van Mattie en Wietze nog nooit gehoord. Sinds ik zelf niet meer de wekker hoef te zetten om 05u ben ik nooit voor 10u wakker. Dus inhoudelijk: geen idee of het goed is. PR matig: de beste ochtendshow van Nederland; altijd wel in het nieuws of op TV. Kan me wel voorstellen dat de stress van iedere dag zo vroeg op en meteen moeten presteren ook z’n tol eist op een radiohuwelijk. Dat deed mijn verstandhouding met Jan Paparazzi tien jaar geleden ook geen goed, soms. Gelukkig zijn we wel nog vrienden; iets wat ons tijdens de paar jaar samen in de ochtend bij Veronica zeker goed gedaan heeft.

Misschien dat die ‘aan-elkaar-vastzitten-met-boeien’ aktie van een paar weken terug het duo M&W het laatste zetje heeft gegeven om een hekel aan elkaar krijgen. Hoedanook verdient dit allemaal niet de schoonheidsprijs, maar stemt me nogmaals wel vrolijk over hoe het medium radio nog leeft onder de mensen. Echtheid! Daar gaan we het mee redden. De tijden van alles onder het tapijt vegen en mooi weer spelen zijn echt voorbij.

PK

mattienaaier

Rattie2

MWscheur

mattiealleen

mattiewieckse

mattiewytskeOK


AudioViral ‘Het Geluid’

 

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Rick schreef:

    Allemaal gebakken lucht, filmpje is overduidelijk fake net zoals de opgeblazen soap over de zogenaamde scheiding,ik mis er niets aan want ik heb er nog nooit naar geluisterd.

    Liked by 1 persoon

  2. Michel schreef:

    Af gelopen maandag zei Mattie dat Wietze de griep heeft… Zeker VOGELGRIEP Mattie Valk, wel jammer maar het leven gaat verder.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

