RadioCollege #28: Een playlist samenstellen

Een ingezonden vraag van een jonge radiomaker, Bas Jilderts, op vrijdagavond te beluisteren op Radio Stad Harlingen:

Hey Patrick, zou je misschien ook een artikel kunnen schrijven over het samenstellen van een playlist? Ik kan namelijk nergens de theorie vinden die schuilgaat achter het samenstellen van een playlist, ik kijk er naar uit!

Goeie vraag. Mensen van de landelijke radio stellen zelden nog hun eigen playlist samen, dit doet de muziekredactie, vaak op basis van muziekonderzoek. Oude maar ook nieuwe muziek wordt getest op een (online) muziekpanel, waarbij dingen als herkenbaarheid en waardering uit de bus rollen. Op basis hiervan worden rotaties en categorieën samengesteld, waarbij de best geteste nummers zo vaak mogelijk voorbijkomen.

Maar.. radio is geen invuloefening. Dat geldt natuurlijk ook voor de muziek. Er komt altijd een menselijke touch aan te pas; een computer houdt geen rekening met emotie, het weer, de algehele belevingswereld van de luisteraar. Op Koningsdag met mooi weer hebben luisteraars vaak nét even behoefte aan iets vrolijkere en meer up tempo muziek dan op een regenachtige herfstdag. Dit zal overigens altijd een spanningsveld blijven tussen muzieksamenstellers en discjockeys; er zijn zat mensen die November Rain van Guns’n’Roses een prachtig nummer vinden, of het nou regent of niet, is hun weerwoord.

Daar komen we dan ook op een mooi punt: je bent geneigd als discjockey om aan de hand van de titel van een nummer een reden te zoeken om hem te draaien. Is het carnaval? Dan draai je Carnaval de Paris van Dario G. Is het ‘dag van de tandarts’ dan draai je Het is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente. Maar eigenlijk is dit een beetje te voordehand liggend.

Het belangrijkste bij het samenstellen van je playlist is flow. Alleen maar uptempo muziek achterelkaar werkt vermoeiend, alleen maar slome muziek achterelkaar deprimerend. Afwisseling is het mooiste. Waarbij mijn voorkeur altijd uitgaat naar een uptempo track ná een spreekgedeelte, zodat je even lekker vaart kan maken om daarna af te schakelen en met je stem weer mooi op te bouwen naar het volgende uptempo nummer.

cm-playlist-1

Je moet je vooral afvragen voor wie je de muziek zit te draaien. Wie luistert er. Het zou fijn zijn als het ook de muziek is die je luisteraar zou willen horen, niet alleen jij. Wij radiomakers zijn dan ook nog eens geneigd om graag ‘op te willen vallen’, ook met de muziek. Daarom zijn in het verleden persiflages en opvallende covers ook grote hits geworden, deejays gingen ze massaal draaien om weer de lachers op de hand te krijgen of de sms inbox vol met vragen ‘wat was dat wat je net draaide?!’.

Afhankelijk van het format van je radiostation zou ik er altijd voor kiezen om te denken in ‘combinaties’. Passen twee nummers wel bij of achterelkaar, of is het zo’n contrast dat de kans groot is dat een luisteraar die het eerste nummer leuk vond, wegzapt bij het tweede.
Dit is trouwens iets wat bij draaien op feesten en partijen ook goed werkt, draaien in ‘blokjes’. Een rockblok, een r&b blok, een feestblok. Waarbij het het beste werkt als je qua tempo steeds iets omhoog gaat. Maar goed, dat gaat over draaien voor mensen die een slok op hebben 🙂

Het mooiste zou zijn Bas als je eens contact zoekt met professionele muzieksamenstellers. Want het is echt een vak hoor, een goeie playlist samenstellen. Ik zou niet meer zonder kunnen. Je bent als deejay vaak geneigd om tijdens je programma in te spelen op wat er ter plekke in de studio gebeurt en daar je muziek op aan te passen. Pas op dat je hiermee niet de luisteraar uit het oog verliest, die maar een gedeelte van die sfeer meekrijgt.

Een laatste ding wat ik je mee zou willen geven is te kijken naar de verhouding man/vrouw. Zorg dat je daar ook in afwisselt. Een uur zonder zangeres is opvallend, een uur met alleen maar zangeressen waarschijnlijk irritant. Zelfs binnen het strakste format kun je nog afwisseling brengen, in tempo, jaartal, man/vrouw, singer/songwriter, bands etc. Twee van exact hetzelfde achterelkaar wordt al gauw saai, zorg dat er variatie in zit.

Patrick Kicken

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s