RadioCollege #22: Feedback

Het is iets waar we allemaal naar snakken. Een mens wil graag het goede doen maar ook horen dat hij of zij het goede doet. Als je als deejay in een club of op een feest draait krijg je die feedback natuurlijk onmiddelijk; je ziet of de mensen het naar hun zin hebben, er gedanst wordt, het barpersoneel genoeg te doen heeft en dus de baas tevreden is.

Bij radio ligt dat allemaal wat gevoeliger. Ten eerste zie je niet hoeveel mensen hun radio harder, zachter, of zelfs uit zetten als je een muzieknummer draait of iets zegt. Dat is misschien maar goed ook, maar toch, je zou toch graag willen zien of iets aankomt wat je zit te doen.

We leven in een tijd van social media waarbij feedback via twitter, (whats)app, facebook en heel af en toe nog sms je klankbord is. Toch zitten hier ook gevaren aan. Je zou namelijk op dagen dat er minder appjes binnenkomen kunnen gaan denken dat je iets niet goed zit te doen. Ook andersom zou je alleen nog maar voor het effectbejag kunnen gaan door zo veel mogelijk berichtjes van luisteraars te genereren, als een soort geruststelling. Je hebt vast ook wel eens een deejay op de radio horen zeggen ‘volgens mij luistert er niemand, kun je even een berichtje sturen’ of het zelfde nietszeggende item ‘sms wat je aan het doen bent’ (en het dan ook nog gaan zitten voorlezen!).
feedbackEen goede manier om met negatieve feedback om te gaan is diegene die een rotbericht stuurt gewoon te bellen. Stel er stuurt iemand ‘eikel!’. Als je zo iemand belt kom je er dan al gauw achter dat het bijvoorbeeld gaat om de naam van een voetbalclub die je verkeerd hebt uitgesproken. Je leert er weer van en je hebt er weer een luisteraar bij voor het leven.

Als iemand een vraag stelt over een muzieknummer: bel hem of haar terug.
Als iemand een compliment stuurt: idem.
Als iemand een klacht stuurt: zeker!

Dit soort extra dingen zorgen ervoor dat je al snel begint op te vallen bij luisteraars en je een band met ze creeërt. Laat dit niet aan een producer over; bel zelf. Je kunt je nog maar half voorstellen hoeveel goodwill zo’n telefoontje kweekt. Diegene die je belt zal het zeker vertellen tegen minimaal 5 mensen om hem/haar heen en als je geluk hebt zelfs wat reclame voor je maken op social media.

De meest gehoorde klacht wereldwijd van radiomensen is ‘ik krijg niet genoeg feedback van mijn programmaleider’. Het is waar, er zijn programmaleiders die zeggen ‘als je niks hoort, gaat het goed.’ Maar daar is de kous niet mee af. Je wil reactie op wat je zit te doen, je wil weten of het goed is zodat je niet een hele verkeerde richting uitgaat met je items of stijl van presenteren. Daarom weten goede programmaleiders je te ondersteunen met positieve feedback; zodat je zelfvertrouwen groeit en je meer durft te proberen on-air.

In een ideale wereld wacht de programmaleider trouwens tot na de shift met een complimentje per app, of liever nog persoonlijk. Op het moment dat je als jock tijdens je show een berichtje krijgt, doet het toch iets met je. Je weet dat je baas zit te luisteren. En dus ga je je automatisch toch net wat meer geremd voelen.

feedback

Conclusie: feedback is waardevol. Als je het op de juiste manier gebruikt. Ga ook niet teveel af op commentaar uit je directe vriendenkring of van directe collega’s. Zij luisteren anders naar je en hebben andere voorkeuren dan de gemiddelde luisteraar. Daar doe je het voor, niet voor van Mien van de kantine of Jos van de postkamer. Tenzij ze met een goed idee komen om eens te proberen on-air. Of lekkere koffie en fanmail.

Eigenlijk zou dat ook de regel moeten zijn bij een radiostation: feedback op je show komt van de programmaleider. Of de radiocoach. Maar niet Jan en Alleman op de gang. Daarvoor is het allemaal te persoonlijk en intiem wat je zit te doen op de radio. Het zou hetzelfde zijn als je bij de buren gaat vragen hoe jouw avondeten gesmaakt heeft of de vrijpartij met je vrouw was. Ga voor feedback naar de mensen die er over gaan: je luisteraars en je manager.

En.. het werkt twee kanten op. Je mag je manager, producer/sidekick en je luisteraar ook van (positieve) feedback voorzien. Het werkt niet maar één kant op. Geef complimenten terug als je vindt dat je programmaleider iets goeds gedaan heeft. Bedank een luisteraar voor een mooi appje of waardevolle bijdrage. Zo ontstaat er een positieve wisselwerking.

Als je als programmaleider of stationmanager trouwens een compliment geeft, wees dan specifiek. Benoem echt wat je vond dat goed klonk en wat je er goed aan vond (je liet de gast goed uitpraten, je zette dat verhaal over die lekke band goed neer, die winnaar van die hoofdprijs klonk echt top!). Een opmerking als ‘topshow vanochtend!’ roept meer vragen op dan dat het goed doet 🙂

Advertisements

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. René Dupon schreef:

    Jeeezus Kicken,
    Je verteld echt goede zaken! Stiekum weten we het allemaal maar op het moment dat het benoemd wordt is het gelijk weer een eye opener!
    René Dupon

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s