RadioCollege #19: Solliciteren bij de radio

Als je verder wil komen in de radiowereld dan zul je mensen moeten laten weten dat je er bent en wat je kunt. Dat kan op verschillende manieren. Een slechte manier is natuurlijk maar gewoon te gaan zitten wachten totdat je telefoon gaat. Denken dat mensen je wel zullen ontdekken, ooit. Ook niet zo’n beste manier om te solliciteren is een e-mail sturen, met een grote mp3 als bijlage. Ook een e-mail met een soundcloud linkje lijkt me niet de beste manier.

De beste manier om bij een (landelijk) radiostation te solliciteren is nog altijd.. de post!

Zoiets ouderwets ja? Ja. Ga maar na, wie vindt het nou niet leuk om post te ontvangen! En dan met name natuurlijk leuke, verzorgde post, gericht aan de juiste persoon.

plastic-post-duif-607x414

Denk ook vanuit diegene die jouw demo moet gaan beluisteren. Als een programmaleider dat op kantoor doet, met de deur open, komt al gauw iemand binnen die zegt ‘hey, nieuwe deejay aan het zoeken?’. Als een van zijn deejays het hoort ontstaat er meteen onrust of het niet zijn of haar plekje is wat ingepikt gaat worden door deze aspirant deejay. Ja, zo onzeker zijn zelfs landelijke jocks!

Het beste is toch nog gewoon een CD of een USB stick met de post. Maar wees origineel! Neem een voorbeeld aan deze jongen die solliciteerde bij een tijdschrift. Hij maakte het hele tijdschrift na, vol informatie over hemzelf. Meteen aangenomen, zonder gesprek.

Radio 2 deejay Wouter van der Goes solliciteerde ooit bij Radio 538 door zijn demo in een boek over treinen te verstoppen, waaruit hij de binnenkant geknipt had. Hij wist dat radiobaas Erik de Zwart van treintjes hield. Van QMusic’s programmaleider Iwan Reuvekamp is bekend dat hij zó graag bij 3FM wilde werken dat hij een nacht voor de deur in een slaapzak heeft doorgebracht.

Ik (PK) heb al vaker verteld hoe het me gelukt is bij de landelijke radio terecht te komen, op 21 jarige leeftijd, na precies 6 jaar lokale radio (1989-1995). Er was een deejaywedstrijd van Club Veronica, in 1994, waar ik een minidiscje naar opstuurde met fragmenten. Een vriendelijke medewerkster belde me om te vragen of ik toch nog een bandje wilde sturen, want ze hadden geen minidiscspeler! De aandacht was getrokken en ik mocht mijn kunsten komen vertonen, in Club Escape in Amsterdam. Bij die deejaywedstrijd, die ook op TV te zien was, zaten Rob Stenders, Daniël Dekker en Jeroen van Inkel in de jury. Gijs Staverman was de presentator. Stenders ging nog op z’n bek op het podium omdat hij te gladde laarzen aan had. Ik werd uiteindelijk tweede.

Een jaar later solliciteerde ik bij diverse radiostations met een CD. Dat was in die tijd nog heel wat, een zelfgebrande CD, het kostte me dan ook 500 gulden om 10 cd’s bij een plaatselijke muziekwinkel te laten maken. Mijn vader verklaarde me voor gek. Maar het werkte wel! Ook door het gave hoesje wat ik er omheen had gemaakt, van eersteklas papier. Eerst belde Radio Noordzee, ging bij ze op gesprek en een paar weken later belde Daniël Dekker. Rob van Someren had de CD op zijn buro zien liggen, beluistert in zijn auto en een goed woordje voor me gedaan. December 1995 mocht ik mijn debuut maken bij de Tros op 3FM.

Zorg dat je opvalt. Maar zorg natuurlijk ook voor een goeie demo. Laat állereerst horen wat je met je stem kan. Zorg voor variatie. Zet er een commercial op die je gemaakt hebt. Heb je er geen, maak er een. Voeg een nieuwsbulletin toe, waarin je serieuzer klinkt. Idem als je het niet hebt, maak het. Zorg voor een leuk telefoongesprek. Liefst wel iets wat écht is, want je hoort al gauw als een telefoongesprek gespeeld is. Zorg voor een crosstalk met een co-host die goed loopt. Jij als lead, maar ook een waarbij jij de sidekick bent. Natuurlijk ook hoe je (ritmisch, dus mét gevoel voor de muziek) een intro volpraat. Laat je liefde voor het medium radio blijken.

En voeg ook iets onverwachts toe. Een gek item. Iets wat helemaal van jou is en niemand anders doet. Ik kan me van mijn demo uit de nineties herinneren dat het item ‘Kicken’s Kofferbak’ erop stond. Een luisteraar mocht iets uit mijn kofferbak, ik liep met mijn GSM (wat toen nog best een hip dingetje was) richting parkeerplaats en liet hem of haar raden wat erin lag. Als hij of zij het goed raadde dan was het voor hem. De gekste dingen werden genoemd én lagen erin.

Laat ook vooral je liefde voor muziek blijken. Vertel iets persoonlijks maar praat weer niet teveel over jezelf. Zoals de Amerikanen zeggen ‘make it personal, not private’. Maak het geheel niet te lang. Zet er ook iets in het Engels op, om je kennis en uitspraak van deze taal te laten horen. Heb je een bekend iemand geïnterviewd? Zet een kort fragment hiervan erbij. Maak het geheel niet langer dan 10 minuten en geef dit ook aan in je brief.

thebrief600x400-01

De begeleidende brief kan ook het verschil maken. Laat daarin zien dat je het station kent. Maak dan ook geen standaard brief voor bij iedere demo die je verstuurt maar vertel wat je goed vindt aan het station waar je solliciteert en waarom je er graag zou willen werken. Heb je met je lokale of regionale show pers gescoord? Voeg de krantenartikelen toe. Programmaleiders zijn dol op free publicity. Daarmee verdien je je salaris terug en het geeft aan hoe je denkt vanuit meerdere media dan alleen radio. Stel ook vragen in je sollicitatiebrief, of je wellicht wat feedback mag krijgen op de demo, wat beter kan en wat je sterke punten zijn. Geeft aan dat je openstaat voor coaching en beter wil worden.

Heb je boeken gelezen en seminars uit Amerika beluisterd of radiobeurzen bezocht? Geef het aan in je brief. Het kan sowieso geen kwaad om te investeren in jezelf door komende maand maart naar Radio Days Europe te gaan, dit jaar in Amsterdam. Je steekt er veel van op en wie weet loop je nog een bevriende programmaleider tegen het lijf die je dáár je demo kan geven. Geheid een plus dat je laat blijken dat je je vak zo serieus neemt en bereidt bent buiten je vlieguren op de radio om jezelf bij te spijkeren!

Tot slot.. Je zou voor de grap bijvoorbeeld je demo ook op LP kunnen opsturen aan een potentiële werkgever! Geheid de aandacht. Zeker als je bij een dance gerelateerd station solliciteert. Bij het Amsterdamse Vinylify kun je voor 50 euro een plaat laten persen. Haal je spaarpot leeg, laat 5 stuks vinyl persen met je demo. Hoe creatiever je demo eruit ziet, hoe meer je laat blijken dat je dingen op jouw manier doet en dus uniek bent.

Investeer in je toekomst, net als ik deed in 1995!

Patrick Kicken
http://twitter.com/kicken
whatsapp: 0630844222

Geef een reactie

