[COLUMN] Het salaris van Giel

Er is afgelopen week een hoop te doen geweest om het salaris van de man die dik 12 jaar lang de ochtendshow deed bij onze nationale popzender 3FM, Giel Beelen. Dat kan toch allemaal niet, dat ‘zo’n plaatjesdraaier’ bijna 4 keer zoveel verdient als onze Minister President. Kamervragen. Schandalig. Links lullen, rechts vullen. Je kent alle populaire uitspraken hierover wel.

Nou wat mij betreft heeft Giel dit salaris dik verdiend. En verdient hij het nog steeds. Hij is bij 3FM de bekendste deejay en heeft in de jaren dat hij iedere ochtend 4 uur lang zijn stinkende best zat te doen bewezen dat hij het waard was. Inclusief de STER inkomsten die daarmee gepaard gaan. Ik ken Giel als iemand die zijn hele carriëre lang bezig is geweest zichzelf te verbeteren, mee te gaan met trends etc. Ik verkocht hem ooit op een duistere parkeerplaats al mijn boeken over radio die ik uit Amerika heb gehaald, om maar eens een voorbeeld te noemen. En hij zorgde altijd wel voor free publicity voor zijn programma, omroep en station. Daarmee alleen al heeft hij zijn salaris terugverdiend.

giel-cartoon

Het is dus onterecht dat Giel zo afgerekend wordt op zijn salaris. De pijn zit hem natuurlijk ergens anders. Namelijk het feit dat de Publieke Omroep zich keer op keer wil blijven meten met de commerciële jongens. En net zo druk is met marktaandelen, luistercijfers, muziekonderzoek en populariteit als hun commerciële tegenhangers. Dat was in mijn tijd bij de Tros op 3FM al. Je kreeg je uitgesplitste luistercijfers te zien en er werd onderzoek gedaan naar je naamsbekendheid en populariteit. Voordat er door 3FM een opvolger van Ruud de Wild in de middag werd gekozen in 2004, kwam er een uitgebreid onderzoek naar populariteit en bekendheid van potentiële kandidaten. Niet of iemand toevallig een journalistieke achtergrond had, of andere belangrijke kwaliteiten. Wat dat betreft pakken ze het bij de Vlaamse publieke omroep beter aan. Je moet daar echt aantonen wat je gestudeerd hebt voordat ze je een plek in de programmering geven. Diploma’s. Vakbekwaamheid. Intelligentie. Dat soort kwaliteiten. Niet populariteit en naamsbekendheid.

Het sterrenteam waarmee nu de programmering van Radio 2 is gevuld geeft ook al aan dat het om louter scoren gaat bij de NPO. De mensen uit de dagprogrammering van 12 tot 20u hebben allemaal al lang en breed bij een commerciële omroep gewerkt. En zitten daar echt niet voor een habbekrats de muziek weg te starten. De Top 2000 van Radio 2 en met name het marketingmonster Serious Request van 3FM lijken op het eerste gezicht hele publieksvriendelijke evenementen, maar zijn toch vooral een gedroomd reclameinstrument waarmee beide popzenders zichzelf aan het einde van het jaar een flinke duw in bekendheid en luistercijfer geven.

Met name AVROTROS en BNN/VARA zouden zo hun eigen commerciële omroep kunnen beginnen. Daarover zijn in het verleden ook gesprekken geweest. Maar het is natuurlijk veel lekkerder om van publiek geld lekker half commercieel te zijn. De perfecte combinatie! De backup van publiek geld. Alsof je met een vette uitkering ook nog je eigen kostje mag verdienen. Ja zo wil iedereen wel leven natuurlijk.

Toch werkt deze luxe positie voor de radiozenders van de NPO ook averechts. Je wordt namelijk lui als je zo bevoorrecht wordt en op twee gedachten blijft hinken. Als het je even niet uitkomt ben je toch echt een publieke zender (en dus kom je weg met onbegrijpelijke veranderingen in de programmering). En als bijvoorbeeld een rapband of artiest op de playlist zou horen zeg je ‘nee uit onderzoek blijkt dat onze luisteraars niet van deze muziek houden’. Om vervolgens de zender Fun X voor (allochtone) jongeren op te richten zodat er nóg meer concurrentie en nog minder frequentieruimte komt voor de commerciële zenders.

Hoe het dan zou moeten? Nou het voorbeeld van Edwin Evers vind ik mooi. Hij begon bij een commerciële omroep in de jaren negentig. Kreeg daarna zijn grote kans bij de KRO als opvolger van The Breakfast Club. Om vervolgens écht door te breken bij Radio 538. Laat 3FM de kweekvijver en springplank zijn voor talent om verder door te stromen. De opvolger van Evers bij 3FM was destijds Stenders Vroeg, waar ik ook nog een blauwe maandag aan mee mocht werken. Maar dat programma werd, door tegenvallende luistercijfers, al gauw vervangen door Giel. Waarna Rob richting het inmiddels ter ziele gegane Yorin FM vertrok. Net als Henk Westbroek deed. Had Stenders niet meer de tijd moeten krijgen zijn show vorm te geven, zonder in paniek te raken om marktaandelen, doelgroepen en populariteit. Misschien was er wel een hele andere vorm van infotainment uitgerold als het de kans had gekregen. Je had Henk Westbroek ook kunnen behouden bij de Publieke Omroep door hem naar Radio 2 te verplaatsen. Het perfecte voorbeeld van iemand met inhoud, intelligentie, een mening én een muziekliefhebber. Maar waarschijnlijk niet commercieel genoeg (of te oud!) voor de Publieken?

henk-westbroek

Natuurlijk heb ik mijn landelijke radiocarriëre ook aan 3FM te danken en ben dan ook blij om te zien dat ze zoveel jong talent de kans geven. Het kan ook niet anders, nu de grote sterren zijn vertrokken. Idem voor veel Nederlandse bands en artiesten die hun bekendheid toch echt aan 3FM te danken hebben. (Anouk, Kane, Dotan, noem maar op). Maar het zou voor het Nederlands omroepbestel goed zijn als de NPO zich (nog) meer op een kerntaak als informeren ging richten in plaats van amuseren. Hulde aan de VPRO, EO, Human en andere omroepen die de broodnodige verdieping brengen op radio en tv. Dat hoeft dan nog niet stoffig te zijn maar inhoudelijk wel een verademing en een mooie toevoeging op het aanbod van de commerciële zenders. Één publieke radiozender en één tv kanaal kan dan weg en dan hoeven de bezuinigingen niet allemaal op de schouders van de regionale omroepen te komen.

Maar laat Giel met rust. Hij is gewoon een ster in dienst van de Publieke Omroep. Net als Matthijs van Nieuwkerk en Jeroen Pauw (ex RTL4). Richt je pijlen liever op het Nederlandse omroepbestel. Iets waar Amerikanen nog steeds niet met hun pet bij kunnen, als je ze vertelt hoe het hier in elkaar steekt. In Amerika is de NPR (National Public Radio) geen concurrent van commerciële stations, verre van. Ze houden zich daar gewoon bezig met te doen waar géén tot weinig geld in zit maar waar wel behoefte aan is: het informeren en inspireren van de Amerikaanse burger.

Dat de vorige radiobaas van de NPO, Jan Westerhof, recent vervangen is door een man die zijn carriëre begon als verslaggever in een bootje bij De Grootste Familie van Nederland tijdens Ter Land Ter Zee en In De Lucht van de TROS én recent verantwoordelijk was voor het sterrenteam van Radio 2 belooft niet meer inhoud bij de publieke radiozenders maar hard meerennen in de race om de grootste marktaandelen, linksom of rechtsom. Scoren!

Patrick Kicken

Meer columns van Patrick over radio via http://radio.nl/columns

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s