RadioCollege #18: Moet ik van de muziek houden die ik draai?

Er zijn radiodeejays die het niet over hun hart verkrijgen om muziek te draaien die ze zelf niet mooi vinden. Valt wat voor te zeggen, want uiteindelijk zal je toch moeten laten blijken dat je net zo gepassioneerd bent over de muziek die je draait als je luisteraar. Maar draai het eens om: zou je niet beter de muziek kunnen draaien die je luisteraar wil horen? Je zit daar immers niet voor jezelf. Zeker als je een goed salaris ontvangt voor het werk dat je doet, zou je er juist alles aan moeten doen om te laten blijken dat wat je draait het mooiste is wat er ooit gemaakt is. Om het voor de luisteraar nóg leuker te maken.

Hoe frustrerend zou het kunnen zijn voor een luisteraar als hij of zij net luidkeels heeft zitten meezingen in de auto met een nummer, waarna jij er in komt met een tekst als ‘het scheelt dat er geen touw in de studio hangt, anders had ik me opgehangen!’ (of woorden van dergelijke strekking, haha).

Wat ook een grote irritatie bij de luisteraar opwekt is als jij halverwege het nummer al de microfoon opent en het nummer abrupt afkapt. Iets wat overigens bij de NPO in Nederland nog regelmatig gebeurt als de dienstdoende deejay, presentator of producer te lui is om even uit te timen dat hij het nummer helemaal kan draaien voor het reclameblok en nieuws, dat vast op het hele uur uitgezonden wordt.

Veel radiomensen hebben ook last van het ‘wikipedia virus’. Ze vertellen bij bijna ieder nummer dat ze draaien een feitje, over de maker, de studio of de hitparadenotering. Kan leuk zijn, maar varieer hiermee. Je bent geen Professor in de Popmuziek en zo hoef je ook niet over te komen. Als het goed is ben je bezig met de beleving van de luisteraar, hoe maak je die zo optimaal en leuk mogelijk om naar te luisteren. Het zal misschien als een schok komen, maar uiteindelijk zetten luisteraars toch op de eerste plaats de radio aan voor de muziek. Daarna voor een stukje gezelschap. Verbinding. Informatie. Vermaak.

mcdonalds-verandert-bestelproces

Behandel de muziek die je draait met respect. Denk vanuit de luisteraar. Ook al ben jij uitgeluisterd op een nummer, de kans is groot dat de luisteraar hem op dát moment het allerleukst begint te vinden. Iemand die Big Macs verkoopt zal ook liever een Whopper eten voor de variatie, maar de luisteraar komt waarschijnlijk bij jou voor die Big Mac. Geef hem die dan ook, zoveel en zovaak als hij/zij hem wil. Wees niet zo arrogant om te denken ‘Geen Big Macs vandaag, want daar heb ik geen zin in’.

Als je op een tijdstip op de radio zit waarbij een hoge in-en-uitschakel factor is (zoals ’s ochtends en ’s middags in de spits) dan kan het helemaal geen kwaad om de favoriete artiesten van je luisteraar meerdere malen te draaien in één programma. Denk aan een kroegentocht, waarbij steeds nieuwe mensen in je kroeg komen. Je wil ze allemaal vermaken op de best mogelijke manier, je gaat niet zeggen ‘he voor jullie geen bier meer, dan hadden jullie maar een half uur eerder hier moeten zijn!’.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s