RadioCollege #16: Claimen!

Het komt in iedere branche voor, maar wij radiomakers lijken toch wel de kroon te spannen als het gaat om zelfoverschatting. We denken vaak van onszelf dat we beter zijn dan de ander en het alleen maar een kwestie van tijd is voordat de radioluisteraar door heeft dat hij/zij beter naar jou en jouw station kunnen luisteren dan naar de concurrent.

Daar komt dan meteen een hele pijnlijke waarheid bij om de hoek kijken: je trekt luisteraars niet weg bij een ander radiostation of radioprogramma waar ze tevreden over zijn door beter te zijn. Wel door anders te zijn. En daar dan ook steeds de nadruk op te leggen, dat wat je doet anders is en vooral bij jou te krijgen. Zodat je luisteraar een keuze heeft. En jij ergens om bekend komt te staan.

RTL4 programmeert natuurlijk niet hun journaal om 20u, want daar zit al sinds jaar en dag het NOS Journaal. Dat zit in mensen. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat als RTL4 ook om 20u ipv 19u30 het nieuws zou uitzenden toch de NOS daar de credits voor zou krijgen. Idem voor populaire radioitems. Edwin Evers staat zó bekend om zijn grappige imitaties in de ochtend, dat het vrij weinig zin heeft om ook imitaties te gaan doen in je ochtendshow. Idem voor het bellen van BN’ers, daarvan zal de gemiddelde luisteraar ook denken het bij Edwin Evers gehoord te hebben, ook al heeft hij/zij het bij jou gehoord.

Yeah right, jouw luisteraars zijn misschien zo dom om niet door te hebben naar wie ze luisteren, maar die van mij wel hoor! Zou kunnen. Maar het heeft ook niet zozeer met domheid te maken danwel met even logisch nadenken. Bij hamburgers denk jij waarschijnlijk meteen eerst aan McDonalds. Bij Pizza aan New York Pizza. Bij cola aan Coca Cola. Bij coke aan je cokedealer. Bij een krant aan De Telegraaf en bij snoep aan Jamin. Dat is niet gek. Die bedrijven pompen al jaren veel geld in reclame en marketing om bij jou in je hoofd het eerste plekje te krijgen gerelateerd aan een product, gevoel of zelfs woord.

bagage

Verspil dus je kostbare middelen, energie en tijd er niet aan om iets proberen te claimen waar een ander al lang en breed om bekend staat. Zoek iets wat bij je past, waar je goed in bent en leg dáár tot in den treuren de claim op. Dan ga je groeien en mensen aan je binden.

Een beroemde kreet uit de marketingwereld is: ‘wie alles voor iedereen wil zijn, eindigt als niets voor niemand.’. Zelfs op lokaal niveau kun je erom bekend staan het station of de presentator te zijn waar je de nieuwste nieuwtjes uit de stad of dorp hoort. Bij rampen of oorlog zet je waarschijnlijk zelf ook als eerste CNN aan. Trek daar lering uit.

Sky Radio is al sinds jaar en dag The Christmas station. Levert hun een dikke stijging op in luistercijfers tijdens de feestmaand. Waar kun jij de claim op leggen? Wat voeg jij toe aan het radiolandschap? Waar wil je om bekend staan? Welke invalshoek kies je en hou je je aan in je show? En net zo belangrijk als weten wie jij bent en waar je voor staat op de radio (‘personality’) is: waar staat je radiostation om bekend (‘stationality’), past dit bijelkaar en ook ieder item, stunt en phoner die je doet, past dit in het geclaimde kader?

Voorbeelden van personality zijn bijvoorbeeld:
– de grappige gozer die altijd het positieve van dingen in ziet
– de botte boer die overal schijt aan heeft
– de onnozelaar die altijd als laatste een grap snapt etc.

(Je bent dus niet persé een radiopersonality als je vooral veel over jezelf vertelt. Personality zit hem vooral in hoe je de dingen vertelt en de luisteraar, muziek of nieuwsfeiten behandelt).

Voorbeelden van stationality:
– het station waar je altijd de nieuwste muziek als eerste hoort
– het station dat altijd de grootste prijzen weggeeft
– het station dat altijd stunts uithaalt waar ouderen schande van spreken

‘Don’t be better, be different!’ – radiogoeroe Dan O’Day

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s