RadioCollege #15: Waarom Lokale Radio zo leuk is!

Als je ‘alleen maar’ bij de lokale omroep te horen bent dan krijg je soms het idee dat het toch echt tijd wordt om door te stromen naar een regionaal of zelfs landelijk station. Maar realiseer je je wel wat voor voordelen het heeft om echt leuke lokale radio te maken?

Als het goed is ben je op de hoogte van het reilen en zeilen van jouw gemeente. Je weet als eerste de lokale nieuwtjes, kan met lokale helden als de burgemeester praten én je weet zeker dat mensen hun oren spitsen als je ze lokaal nieuws vertelt. Dit krijgen ze namelijk waarschijnlijk niet of pas veel later te horen bij een regionaal of landelijk station.

Je kunt refereren aan straatnamen of dingen als een nieuw winkelcentrum dat opengaat of een straat die opgebroken is. Lokale voetbalclubs. Feestavonden. Je kunt mensen echt bereiken én helpen met wat je zegt on-air. Je weet tegen wie je het hebt, aangezien de lokale omroep (behalve via internet) alleen in jouw omgeving te ontvangen is. Maak daar een voordeel van in plaats van een nadeel!

Bij een landelijk station mis je deze voordelen, want je weet niet in welke provincie of laat staan stad iemand naar je aan het luisteren is. Bovendien heb je al vaak dat mensen uit Rotterdam het niet zint als je (te) veel over Amsterdam praat etc.

winnaars

Probeer niet bij een lokale omroep te klinken als een landelijke deejay. Probeer alles wat je brengt on-air terug te brengen naar je stad of dorp. Wat voor effect heeft landelijk nieuws op jouw gemeente? Komt een lokaal talent op TV of is hij/zij te zien bij The Voice of Holland die avond? Vermeldt het. Sluit vriendschappen met zo iemand. Sterren zijn vaak geneigd om in hun hometown een opening te doen of te verschijnen als gast in je programma. Zoek uit wie er allemaal in jouw woonplaats geboren is en maak (direct) contact met ze, via social media.

Geniet van de tijd dat je nog lokaal zit, want deze tijd komt waarschijnlijk nooit meer terug als je ooit de stap naar landelijk hebt gemaakt. Uiteindelijk maakt het niks uit hoeveel mensen naar je luisteren, al is het er maar één wiens dag je nét wat leuker gemaakt hebt door hem/haar te informeren dat ze beter niet te hard kunnen rijden op de Dorpsstraat i.v.m. een flitser of dat de pas geopende snackbar op de hoek van de Kerkweg gratis patat uitdeelt vanaf 17u!

Landelijke radiocommercials zijn vaak gericht op verbetering van een merk of ter ondersteuning van een TV reclame. Lokale commercials zijn vaak berichten waar een consument écht iets aan heeft. Over nieuwe winkels, een aanbieding van de lokale electrowinkel, de komst van glasvezel in de gemeente etc.

streek

Ook bestaat de kans bij een lokale omroep dat je nog lekker mag en kan experimenteren met je stijl van radiomaken. Je hoeft (meestal) niet te voldoen aan ‘stationality’. (=dat alle deejays toch enigszins hetzelfde moeten klinken, zodat het als één station klinkt).

Je kunt onderzoeken wat je het beste ligt. Sportverslaggeving? Nieuwslezen? Sidekicken? Of toch liever achter de schermen zorgen dat alles soepel verloopt én klinkt?

Mensen luisteren uiteindelijk naar mensen. Een op een. En een voor een. Je praat niet tegen een groep luisteraars, je communiceert met een mens. En je luisteraar maakt het al helemaal geen ene moer uit of jij een landelijke deejay of presentator bent of een lokale. Als je hem of haar maar iets geeft waar hij/zij iets aan heeft. Of dat nou mooie muziek is, een interessant stukje info of het gevoel dat jullie van dezelfde plaats zijn. Het maakt dan ook helemaal niet uit of je een lokaal accent hebt, graag zelfs, je hoeft niet te klinken als de zoveelste (inwisselbare) dertien-in-een-dozijn-deejay met een (gemaakt) Hollands accent. Wees jezelf!

Een veelgehoorde klacht van lokale radiodeejays is ‘ja maar er belt niemand’. Dit zegt niks over of er wel of niet veel mensen naar je zitten te luisteren. Mensen hebben over het algemeen wel iets anders aan hun hoofd dan naar de radio bellen. Het heeft ook veel te maken met het idee of je luisteraar zich betrokken voelt bij je station. Als jij het enige programma bent waarin mensen kunnen reageren en ook echt leuk te woord worden gestaan on-air en de rest van je collega’s er niets of nauwelijks iets mee doet, heeft dat natuurlijk ook effect op de betrokkenheid van je luisteraar.

En.. het allerleukste voordeel van bij de lokale radio werken is natuurlijk dat mócht een leuke vrouw (of man) je aanbieden om een kopje koffie te komen drinken na je radioprogramma je niet eerst 1,5u in de auto zit!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s