RadioCollege #13: Staan of zitten?

Je zult als radiodeejay of presentator wel een voorkeur hebben om staand te presenteren of zittend. Of maakt het je niks uit? Het kan een wereld van verschil maken, zie ook dit fantastische filmpje van bijna 30 jaar geleden:

Kippenvel he? Je ziet deze jock, JoJo Kincaid, helemaal opgaan in en meeswingen met de muziek die hij draait. (Word up van Cameo). Waarschijnlijk was hem dit nét iets minder goed gelukt als hij achterover geleund in een comfortabele stoel gezeten had.

Wat is nog meer een voordeel van staand presenteren? Je lijkt je vrijer te voelen, dus eerder geneigd om die ene briljante opmerking te maken en energieker of vrolijker te klinken. Zeker bij een ochtendshow zou ik jou en je mede sidekicks aanraden om staand te presenteren, indien mogelijk. Het houdt je scherper en wakkerder, omdat je een actievere houding aanneemt.

Bij BNR nieuwsradio zie je veel presentatoren ook staan, ondanks dat ze alleen maar nieuws brengen. Je ademhaling is ook anders als je staat. Vergelijk het ook eens hoe je spreekt als je op een feestje staat met een glas cola in je hand of je zit in een kringetje op een verjaardag waar de blokjes kaas rondgaan. Waarschijnlijk net iets anders.

Voordeel van zittend presenteren is dan weer dat de kans dat je gaat schreeuwen uit enthousiasme en beweeglijkheid kleiner is dan als je staat. Bij een langer interview met een (telefonische) gast zou ik adviseren om wel te gaan zitten aangezien je dan al je zintuigen op scherp moet zetten om aan te voelen ‘waar het goud zit’, m.a.w. waar je op door zou kunnen vragen of wat onderhuids gezegd wordt. Al met al kun je zeggen dat je zittend iets langzamer en minder enthousiast klinkt dan staand.

Willen je sidekicks zitten en jij liever staan? Probeer ze toch te overtuigen met je mee te gaan. Het allerbelangrijkste is dat je elkaar kunt aankijken terwijl je met elkaar spreekt en de gelijkwaardigheid lijkt al gauw een beetje zoek als jij staat en zij zitten. Er zijn zelfs radiomeubels gebouwd waarbij de sidekicks bewust een ‘treetje lager’ gepositioneerd werden maar dat is gelukkig lang, lang geleden.

Vergeet niet: luisteraars horen je niet alleen op de radio, ze voelen je ook. Welke energie en sfeer breng je met je mee. Dit heeft te maken met spiegelneuronen in ons brein die zich onbewust omvormen tot wat ze voor prikkels ontvangen. Maak daar gebruik van. Steek je luisteraar aan met de emotie die je over wil brengen.

Een mooi interview van bijna een uur met de legendarische radiodj van het YouTube filmpje hierboven, gedaan door de Nederlandse radiodeejay Joey Koeijvoets, zie je hier:

Meer airchecks en videomateriaal van Jojo via http://www.jojokincaid.com/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s