RadioCollege #11: Breaking News

Het is een spannend moment als je live op de radio bent: breaking news. Iemand van het Koningshuis overlijdt. Of een bekende zanger. Of recent de rechtszaak in Nederland van en met de turner die naar huis werd gestuurd van de Olympische Spelen, Yuri van Gelder. Wat is het beste om te doen als iets gebeurt waar je als radiomaker simpelweg niet omheen kunt?

Het ligt natuurlijk een beetje aan het tijdstip van de dag. Gebeurt zoiets tijdens je ochtend- of middagshow dan is het beste natuurlijk, afhankelijk van de impact van de gebeurtenis, om je hele draaiboek weg te gooien en op je gevoel af te gaan en gewoon radio te gaan maken waarbij je je hart laat spreken over de desbetreffende zaak.

Het eerste waar radiomakers vaak aan denken is dat de muziek aangepast moet worden. Natuurlijk wil je niet ‘I believe I can fly’ van R. Kelly draaien op het moment dat er een vliegramp heeft plaatsgevonden, maar voor de rest hoef je niet persé ineens helemaal off format met je muziek te gaan. Misschien dat je de sfeer van de muziek een tandje rustiger en minder vrolijk kunt doen, maar concentreer je toch vooral op hoe je het in je talks gaat verwerken. Kijk in je contactenlijst of er een expert op het gebied van wat er gebeurt is is die je kunt bellen en schakel je nieuwsmensen (als die er zijn) in om aan te schuiven.

breaking-news1

Wat vaak ook sterk is is om gewoon de telefoonlijnen open te gooien. Ga er met de luisteraars over praten. Wat roept het voor gevoelens bij ze op. Hoe denken zij erover? En wees niet bang om je luisteraar om hulp te vragen. Ken je iemand die er meer vanaf weet of wil je soms je eigen zegje hier over doen? Bel ons.

Hou er wel rekening mee dat de kwaliteit en sfeer van je eerste paar gesprekken bepaalt welke andere mensen gaan bellen. Haal je iemand in de uitzending die roept ‘het is allemaal de schuld van de regering!’ dan is de kans groot dat je een beerput opentrekt met alleen maar negatievelingen. Bij radio geldt echt de regel ‘wat je uitzendt, krijg je terug’. Probeer het positief te houden met een goede balans tussen de diverse meningen.

Vaak ligt er bij je radiozender ook een protocol klaar voor rampen en ander gebeurtenissen met grote impact op de samenleving. Het kan nooit kwaad om meteen contact proberen te zoeken met je programmaleider en te overleggen. Zoek ook voor je te horen bent bij een station uit hoe de policy is bij dit soort dingen.

Maar het allerbelangrijkste is toch ook hier weer: wees een echt mens. Zeg wat het met je doet. Als het je ontroert, of boos maakt: laat het blijken. Je bent een mens. Geen radiorobot.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zit je alleen en is de jock die voor of na je zit nog of al aanwezig? Vraag hem of haar om aan te schuiven. En weet je echt niet wat je er mee moet doen of durf je er niks over te zeggen? Dan is er altijd nog de mogelijkheid om non-stop verder te gaan, zonder talks en alleen nieuwsberichten uit te zenden. Laat de muziek het werk doen als je even niet weet wat je moet doen. Je luisteraars hebben er alle begrip voor en het scheelt je een hoop gezeur dan als je maar wat onzinnige dingen erover gaat roepen, zonder redelijke voorbereiding.

Andersom kan je natuurlijk ook besluiten om, bij een hele grote gebeurtenis, de muziek te skippen en er constant over te gaan praten. Overleg dit met je programmaleider en doe dit alleen als je zeker weet dat het ook echt op dat moment nodig is en beter is dan muziek.

Let op met berichten van social media als twitter en facebook te presenteren als feiten of nieuws, zeg er altijd bij dat ‘mensen op social media het hebben over..’ of iets dergelijks. Volg vooral officiële nieuwsbronnen, luisteraars verwachten niet van je dat je de eerste bent met nieuwe feiten, wel dat ze erop kunnen vertrouwen dat wat je vertelt waar is.

En blijf gewoon jezelf. Je hoeft niet ineens voor nieuwslezer te gaan spelen of expert op wat voor gebied dan ook, tenzij het onderwerp echt je expertise is. Skip eventuele items die niet gepast zijn en vervang ze door dingen die wel bij het onderwerp passen. Luisteraars vinden niets vervelender dan dat alles gewoon bij het oude blijft in je show terwijl zij snakken naar informatie en gesprekken over het onderwerp dat de gemoederen op dat moment flink bezig houdt.

Tot slot van dit langste radiocollege tot nu toe: vergeet niet dat het onderwerp waarschijnlijk de dag erna ook nog het gesprek van de dag is. Denk niet ‘ach daar hebben we het gisteren al over gehad’. Blijf refereren aan wat er onder je luisteraars leeft. Wees geen radiostation van een andere planeet waar jullie zelf bepalen waar het vandaag over moet gaan. Radio is een volgend medium, met andere woorden: spring op de trein die toch al een bepaalde richting op rijdt. Maak het jezelf niet onnodig moeilijk door ineens volop over nieuws te gaan praten van pagina 4 uit de krant wat jij interessanter vindt, omdat je denkt ‘ja daar ben ik wel over uitgepraat’. Er is altijd een nieuwe insteek te vinden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s