RadioCollege #10: Tot zo na de reclame

Je hoort het nog vaak, zelfs bij landelijke TV programma’s als Voetbal Inside. Tot zo na de reclame. Wat zeg je hiermee eigenlijk tegen je kijker / luisteraar?

  • Wat nu komt vinden wij ook niet interessant hoor
  • Wij zijn even weg en jij waarschijnlijk ook
  • Er komt reclame aan
  • Ga even wat anders doen, doen wij ook
  • Enzovoorts

Het is algemeen bekend dat niemand van reclame houdt. De eerste persoon die de radio of televisie speciaal aanzet om reclame te zien of helemaal blij wordt als er vóór een YouTube filmpje eerst nog een commercial komt moet waarschijnlijk nog geboren worden.

Toch wordt je salaris er van betaald. Zonder reclameinkomsten zouden er nog maar weinig radiostations overblijven en dus plekjes voor jou om te werken. Behandel de reclame dus op een manier alsof het wél waarde voor je luisteraar heeft, ook al weet je dat ze er waarschijnlijk niet op zitten te wachten. Benoem voor de reclame vooral wat er nog voor leuke dingen aan zitten te komen, aan muziek, interessante info, winacties etc.

nee nee

Wat ook nog regelmatig gezegd wordt op radiostations is ‘tot zo na het nieuws’. Dit is al helemaal niet nodig, want je gaat niet weg en het nieuws is net zo belangrijk zo niet belangrijker voor je luisteraar dan wat jij te zeggen hebt. En wees eerlijk, je gaat toch ook niet voor ieder nummer dat je draait zeggen ‘tot zo na Rihanna’ ?

Nu lijkt dit wederom allemaal een beetje ver gezocht maar dat is het niet. Bij radio zit de boodschap vaak ongemerkt in hele kleine dingen. De nuance maakt het verschil. Je kunt moeilijk gaan zeggen ‘blijf luisteren want er komt zometeen een goede aanbieding van Albert Heijn aan’ maar wat je wel kunt doen is even checken welke berichten er in het nieuws zitten en daar vast even naar verwijzen. ‘Zometeen meer over de huizenprijzen en het laatste nieuws uit Rio, in het nieuws van 17u bij Radio XXX’.

Behandel de reclame die je uitzendt met respect maar benoem het niet als reclame. In Vlaanderen hoor je nog wel eens ‘zo na de mededelingen’ wat al vriendelijker klinkt maar ook niet helemaal nodig is. Wat wel een punt van aandacht is is de tijd tussen de commercials die je uitzendt. Bij sommige radiostations worden alle commercials zó strak aanelkaar geplakt dat je niet eens meer weet wanneer de ene is afgelopen en de andere begonnen. Daarmee wordt het echt een brei aan woorden waar geen touw meer aan vast te knopen is voor de luisteraar.

brei1

Mocht je onverhoopt een reclameblok niet hebben uitgezonden raak dan niet in paniek maar meldt het wel direct. Niks maakt een programmaleider pissiger dan reclames niet uitzenden en het daarna niet melden. Dit kan je echt een flinke reprimande opleveren en op den duur zelfs je kop kosten. Ga ook niet zelf zitten rommelen door te denken ‘dan zend ik die commercials straks wel uit’ want het kan zijn dat er dan commercials bijelkaar in één blok komen wat niet klopt, bijvoorbeeld twee autocommercials achterelkaar.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s