RadioCollege #7: Wat kunnen radiomensen leren van vloggers?

Het is al een tijdje een hype, jonge kerels en meiden die hun leven delen met een following via YouTube. Waar vroeger hele massa’s krijsende meiden vooraan stonden om een glimp op te vangen van hun helden van de radio (dj’s) en later helden van de tv (vj’s) lijkt dit nu iets uit de vorige eeuw en is hun plek ingenomen door mensen als Enzo Knol en Stuk TV.

Betekent dit dat de radiodeejay ten dode opgeschreven is? Bij lange na niet, want geen enkel medium is zo intiem als radio en ook al krijg je geen postzakken vol met liefdesbrieven meer wil dat niet betekenen dat je niet een significant onderdeel kunt uitmaken van het leven van heel veel mensen. Je zult er alleen iets meer je best voor moeten doen.

Wat vloggers op de eerste plaats natuurlijk heel slim doen is het bouwen aan een community. Een vaste groep volgers die ze ook echt belonen voor hun betrokkenheid. De meeste vloggers laten jou als kijker namelijk invloed uitoefenen op wat ze doen. Letterlijk. Verzin onze volgende opdracht. Waar moet de volgende vlog over gaan. Ook al krijgen ze honderden reacties waar ze niet allemaal op in kunnen gaan, het idee dat jij daar aan de andere kant van het scherm (mede) kunt bepalen wat er gaat gebeuren is goud en er ontstaat meteen verbinding. Wellicht is dit ook de reden dat hitlijsten waarop mensen kunnen stemmen bij de radio het zo goed doen. Het wordt zo een gezamenlijk feestje, in plaats van iets waar we alleen maar naar mogen kijken of luisteren.

Het idee van beïnvloeding is natuurlijk al zo oud als de weg naar Rome. Tijdens voetbalwedstrijden pakt het publiek zich samen en laat door gejuich of gefluit duidelijk merken aan de scheidsrechter of een voetbalteam of ze het er mee eens zijn. Idem bij een popconcert. En tijdens Henny Huisman’s Soundmix Show klapten de telefoonlijnen er ook uit toen mensen konden gaan stemmen op hun favoriet. Nu bij Idols en The Voice idem.

henny marco

Zorg dus dat je radioprogramma altijd klinkt alsof vanalles nog blanco is en de luisteraar het samen met jou kan invullen. Waar het succes van vloggers ook door te verklaren is, is dat ze dingen doen die de kijker misschien wel ook zou willen doen, maar niet kan of durft! Dit is iets wat we bij radio ook doen, maar niet altijd. We geven gigantische prijzen weg, we bellen mensen en houden ze voor de gek, we kunnen met bekende mensen praten etc.

Maar het wordt wel steeds moeilijker om ‘larger than life’ te zijn op de radio. De nieuwe muziek waar we vroeger de mooie sier mee konden maken kent je luisteraar waarschijnlijk al eerder dan jij, van internet. Idem voor dat ene ‘nieuwtje’ waar je mee komt, dat staat al op twitter. Humor is ook al veel te vinden op YouTube en Facebook. Verkeersinfo? Weet ik al. Flitsers? Heb ik ook een app voor. Hoe laat het is? Ehh..

Het ENIGE wat je luisteraar niet ergens anders kan vinden is JOU. In jouw unieke vorm. Wees dus persoonlijk. Doen vloggers ook. Ze geven je een kijkje in hun leven. Wees een echt mens, met onzekerheden, gevoelens, voorkeuren, fouten, blunders en mooie momenten. Deel je leven met je luisteraar. Radiomensen zijn geneigd om op de radio één perfecte versie van zichzelf te verkopen waar alleen maar plaats is voor succes en briljante opmerkingen. Het maakt je ééndimensionaal en mensen zullen minder geneigd zijn zich aan je te verbinden. Wees echt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s