RadioCollege #5: ‘Onze website’

Het lijkt misschien allemaal gemiereneuk maar bij radio zit het verschil ‘m toch echt in de details. Neem nou een uitspraak als ‘ga naar onze website’. Het kost evenveel moeite (en adem) om te zeggen ‘surf naar radio xxx punt nl’, wat duidelijker is voor de luisteraar én je nog een keer de mogelijkheid geeft om te laten weten naar welk radiostation hij/zij luistert.

Het verschil zit ‘m in de details. Net als bij een hotel. Waar de glimlach van een medewerkster achter de balie of een ander stukje extra service een wereld van verschil kan maken. Er zal altijd iemand naar je aan het luisteren zijn die jou en je station voor het eerst hoort. Geef die nieuwe luisteraar het gevoel dat hij welkom is, door alles wat je doet on-air zo duidelijk mogelijk te maken. Zoals de url van de website. Zelfde geldt voor het telefoonnummer waarop een luisteraar je kan bereiken, het e-mailadres, de app etc.

Ook al heb jij iets al 1000x eerder verteld op de radio, er is altijd iemand die het voor het eerst hoort. Een potentiële vaste klant. Zo was ik laatst écht verbaasd toen ik hoorde dat ze bij de Nederlandse electronica winkelketen B.C.C. jou het verschil terugbetalen als je een product wat je bij ze koopt ergens anders goedkoper vindt. Laagste prijsgarantie noemen ze dat. Wist ik niet. Terwijl het waarschijnlijk al 100x gecommuniceerd is in hun reclameuitingen. En de medewerkers er echt wel van op de hoogte zijn.

bcc2

Die laagste prijsgarantie benoemen trok mij over de streep om mijn aankoop bij hun te doen. Het is namelijk best wel klantvriendelijk en vanuit de klant gedacht, zo’n regeling.

Probeer je luisteraar zoveel mogelijk te betrekken bij waar je station voor staat en wat de ‘voordelen’ zijn voor hem/haar om naar jou/jullie te blijven luisteren. Gebruik de slogan vaak. Benoem de ochtendshow. Noem de leuke winakties. Vertel ook wie jij bent en tot hoelaat je te horen bent, wanneer en hoe vaak per week. Dit druist misschien in tegen je bescheiden inborst, maar je kunt best trots zijn op je station en wat jullie doen zonder opschepperig te worden. Je kunt deze dingen echt niet vaak genoeg benoemen, zeker als je het een beetje creatief verpakt. Of het bijvoorbeeld vertelt in een telefoongesprek, direct aan een luisteraar die een vraag heeft over je station, je show of een van de akties.

Zelfde geldt voor shows met meerdere sidekicks. Benoem ze even. Stel jij komt bij vrienden thuis waar al mensen over de vloer zijn, die je niet kent. Je wordt voorgesteld aan ze, maakt kennis en wie weet ontstaat er nog wel een leuk contact.

Wat heeft dit nou weer met het benoemen van de website te maken?! Nou alles. Ga niet uit van voorkennis. Leg dingen uit. Benoem ze, hoe vaak je het ook al gezegd hebt. Daarmee sluit je niemand buiten en vaste luisteraars die het al weten nemen je niks kwalijk, want het bevestigt voor hun ook maar weer eens waarom ze zo graag naar jou en jouw station luisteren!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s