RadioCollege #4: Aan- of afkondigen?

Je hoort het nog vaak gebeuren, bij lokale, regionale maar ook landelijke radiozenders in België en Nederland: de deejay kondigt vrolijk de 3 nummers af die hij net gedraaid heeft.

Is dit uit luiheid, niks verder zinnigs te melden hebben of wil hij jou als luisteraar zó van dienst zijn dat hij ze allemaal opnoemt?

Het maakt eigenlijk niets uit waarom, de vraag is of het een functie heeft. De kans is groot dat een luisteraar pas tijdens de laatste van de drie nummers ingeschakeld heeft en je hem dus feitelijk vertelt wat hij/zij allemaal gemist heeft. Kan een gunstig effect hebben, kan ook een ongunstig effect hebben als het nou net 2 favoriete nummers zijn van je luisteraar en waarvan ie zeker weet dat ze de komende tijd niet meer voorbij zullen komen.

Het maakt natuurlijk ook verschil of je oude of nieuwe muziek afkondigt. Bij nieuwe nummers zal iemand graag willen weten wat de titel en artiest was, want vaak onbekend. Bij oude nummers kan dit ook het geval zijn, maar de kans is minder groot. Het mooiste is natuurlijk als je radiostation een website heeft waar je regelmatig naar kunt verwijzen waarop de titels van de laatst gedraaide nummers te zien zijn.

Het aankondigen van nieuwe muziek heeft dan weer niet zo veel zin, tenzij het een nieuw nummer van een bekende band of artiest is waarvan je bijna zeker weet dat je luisteraar er op z’n minst benieuwd naar is. Over het algemeen is de stelregel eigenlijk dat je het best zoveel mogelijk vooruit kunt verwijzen i.p.v. zeggen wat ‘ten einde is gekomen’. Je wil de luisteraar toch graag zo lang mogelijk bij je houden en dat doe je door hem of haar steeds het gevoel te geven dat als hij wegzapt vanalles moois en leuks gaat missen.

jump_fish

Probeer hoe dan ook zoveel mogelijk in de tegenwoordige tijd te praten op de radio. ‘Dat was Coldplay’ klinkt veel minder sterk dan gewoon te zeggen ‘Coldplay bij Radio XXX met hun nieuwe hit’. Zelfde geldt voor ‘Tot zover de verkeersinformatie’. Wat voegt het toe? Je maakt dit waarschijnlijk al kenbaar door het volgende onderdeel wat ingestart wordt (reclame, weerberichtfiller etc.)

Amerikanen noemen dat met een chique woord ‘forward momentum’. Als je luisteraar het gevoel krijgt dat jij hem meeneemt in één swingend, bruisend geheel waarbij tijd geen rol speelt behalve dat ie voorbijvliegt dan geef je hem of haar een mini vakantie op de radio.

Concluderend: maak er geen gewoonte van om steeds altijd alles aan- en af te kondigen. Het maakt je voorspelbaar en saai en dus is de kans groter dat je luisteraar niet echt meer luistert naar wat je te melden hebt. Speel ermee en doe het vooral op momenten dat je voelt dat het nodig is. Is het van waarde op dat moment?

Bij ‘core artists’ (de artiesten waar je radiozender om bekend staat) kan het een functie hebben om nog even te benadrukken dat Coldplay toch echt bij Radio XXX thuishoort. Maar echt niet alles hoeft benoemd te worden! Wees geen saaie treinconducteur die het hele spoorboekje van voor tot achter zit voor te lezen. Stel je eens een collega voor die tegenover je zit en de hele dag zegt wat hij of zij doet. Zo dat was de e-mail. Zo nu even bellen. Zo maar eens even naar het toilet. Zo dat was lekker op het toilet. Bloedirritant!

treinconducteur

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s