RadioCollege #2: Meer dan een stem

Iets wat eigenlijk de basis is van iedere vorm van communicatie is dat er gelijkwaardigheid moet zijn. Ik praat met jou, jij praat met mij. Ik vertel iets over mezelf, jij vertel iets over jezelf. En zo bouwen we aan een onderlinge verbinding, waarbij we elkaar beetje bij beetje steeds beter leren kennen.

Een belangrijke les is dat mensen reageren op mensen. Je herkent dingen in elkaar. Je leert dingen van elkaar. Je onthoudt dingen van elkaar, om zo in de toekomst elkaar bijvoorbeeld van dienst te kunnen zijn of elkaar te kunnen contacteren voor advies of hulp.

Bij radio is dat eigenlijk niet anders. Een mens luistert naar een mens. In de hoop daar wat van op te steken, zich verbonden te voelen door bijvoorbeeld samen om iets te lachen, samen van dezelfde mooie muziek te genieten etc.

face to face
Wees dus ook meer dan een stem alleen als je op de radio te horen bent. Geef iets prijs van jezelf. Laat merken wat je van iets vindt. Als ik 2 uur naar jou op de radio heb geluisterd en ik heb je in die 2 uren niet íets beter leren kennen dan blijf je voor mij een inwisselbare stem op de radio en is de kans klein dat ik morgen denk ‘ah, eens even kijken hoe het met … gaat’. Luisteraars willen je beter leren kennen.

Een veelgemaakte fout is dat radiodeejays dit advies horen en denken ‘ik moet dus de hele tijd vanalles over mezelf gaan zitten vertellen, wat ik meegemaakt heb, wat ik vanavond ga eten en morgen ga doen’. Maar het kan veel subtieler. Je kunt in een weerbericht bijvoorbeeld een zinnetje inbouwen als ‘ik hoop dat je net als ik de paraplu al klaar hebt liggen als je straks ook met de hond gaat wandelen, want er komen fikse buien aan!’. Wat leert een luisteraar hier van, behalve dat het slecht weer wordt? Nou bijv. dat jij een hondenliefhebber bent. Dat je na je radioshow altijd zelf de hond uitlaat. En dat je bang bent van regen 🙂

Reken maar dat andere hondenliefhebbers die aan het luisteren zijn zich weer iets meer verbonden voelen met je, want ze kunnen zich aan je ‘relateren’. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor andere frivole dingen, als sport, muziek, een concert waar je (ook) heen gaat, films, series, websites, noem maar op.

Dog in rain

Probeer dingen die je op de radio vertelt in je eigen woorden te vertellen en maak ze persoonlijk. Dat betekent niet dat je overal je mening maar op moet plakken, maar gewoon op jouw manier er mee omgaat en waar mogelijk een kleine persoonlijke tint eraan geeft. Subtiel is hier het toverwoord. Geen ellenlange verhalen over wat jou gisteren nou weer is overkomen, tenzij het een ontzettend boeiend verhaal is waar de nodige humor in zit.

Als je op een treinstation of de terminal van een vliegveld staat en je hoort een stem omroepen dat die en die trein of dat vliegtuig vertraging heeft, maakt het je geen donder uit wie het vertelt toch? Als het maar verstaanbaar is en klopt wat de juffrouw of meneer te vertellen heeft. Wees op de radio geen ‘aankondiger’, wees een mens. Het zal je carriëre in radioland nog lang goed doen, want de luisteraar zal je mettertijd in zijn/haar hart sluiten.

Geef een reactie

