RadioCollege #1: Leuk dat je luistert!

Het lijkt les 1 voor radiomakers wereldwijd, toch gebeurt het nog vaak dat deze regel met voeten getreden wordt. Ook vloggers, twitteraars en bloggers maken er zich massaal schuldig aan: de luisteraar (kijker, lezer) aanspreken met jullie in plaats van je.

Nou zou je kunnen denken ‘wat maakt dat nou uit’ maar stel je nou eens voor dat jij tegenover iemand zit die de hele tijd tegen je zegt ‘dat vinden jullie toch ook?’. Klopt niet helemaal. Sterker nog, iemand die de hele tijd spreekt vanuit ‘wij’ komt ook al gauw arrogant of hooghartig over.

De belangrijkste reden is dat mensen ‘in hun eentje’ naar je luisteren, ook al zijn ze niet alleen. Het is een-op-een communicatie. Veel (beginnende) radiomakers denken dat ze tegen een hele groep luisteraars tegelijk spreken. ‘Jullie kunnen nu bellen’, ‘leuk dat jullie luisteren’ etc.

luisteraars 2

Je praat altijd tegen één luisteraar tegelijk. Hoeveel er ook luisteren. Spreek dus in de je vorm. Sowieso altijd sterker dan de ik vorm, maar zeer zeker sterker dan de jullie vorm. Al luisteren er 200.000 mensen, ze luisteren allemaal individueel naar je. En vormen hun eigen gedachten en/of mening over wat ze horen.

Zie het als een telefoongesprek wat je voert. Een op een. Het grote nadeel is natuurlijk dat je de andere kant van de telefoonlijn niet meteen terughoort of ziet. Hou gewoon in je achterhoofd dat je met één mens aan het praten bent. Plaats desnoods een foto van een goede bekende tegenover je en praat in de microfoon tegen die ene mens die je kent, alsof je met hem of haar aan het communiceren bent. Je probeert iets over te brengen. Een zaadje te planten in het hoofd van die ene mens, geen hele zak met zaadjes over een grote groep uitstrooien.

king

Wat ook helpt om minder als ‘Koning Deejay die vanaf zijn ivoren toren de menigte toespreekt’ te klinken is één schelp van je koptelefoon achter je oor te doen, zodat je je eigen, natuurlijke stem terughoort zonder processing of achtergrondmuziek. Hierdoor ga je een stuk natuurlijker en rustiger spreken waardoor je ook al eerder in de normale mensen modus komt en niet te hard of te snel gaat praten.

In deze tijd van social media kun je je niet meer boven je luisteraar stellen en denken ‘ze luisteren toch wel naar me’. Gelijkwaardigheid en directe communicatie is waar het om gaat. Zeker als je met een luisteraar on-air een gesprek voert. Dat onderwerp komt in een volgend college aan bod.

Overigens geldt dit ook voor je uitingen op Social Media. Zie hier het foute voorbeeld van Q Music Vlaanderen: http://twitter.com/Qmusic_BE/status/761568476947374080

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. Yos schreef:

    Dit blog instant toegevoegd aan de feedly. Laat je (!) me niet in de steek?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s